רובלוקס – תכנות כרטיס מפתח לדלת

image-15
רובלוקס

רובלוקס – תכנות כרטיס מפתח לדלת

אז אתם מכירים ומשחקים רובלוקס, אבל נכנסתם לרובלוקס סטודיו ונדהמתם מכמות האפשרויות ולא ידעתם מה לעשות עם עצמכם. במדריך זה נבנה ביחד כרטיס מפתח לדלת – שיהיה בעצם חפץ חדש שהדמות שלנו יכולה לשאת, ונוכל לעבור בדלת רק אם יש בידנו את המפתח. לפני שאתם ממשיכים במדריך, כדאי שתוודאו שאתם מכירים את האפשרויות הבסיסיות ברובלוקס סטודיו – למי שעדיין אין את התוכנה (שמאפשרת לנו ליצור משחקי רובלוקס) – כדאי לקרוא את המדריך שלנו להתקנת רובלוקס סטודיו. למי שפספס, ניתן להוריד את התוכנה באתר של רובלוקס. לאחר שהתקנתם, פתחו את רובלוקס סטודיו וצרו פרוייקט חדש.

בחירת טמפלייט למשחק

אם יש לכם כבר משחק שבניתם – אתם כמובן יכולים לעשות הכל עליו. הטמפלייט לא באמת משנה – אבל למען הפשטות, במדריך הזה נשתמש בטמפלייט הבסיסי – Baseplate.

בחירת טמפלייט

יצירת מודל תלת מימד לדלת

הבלוק שנהפוך לדלת

כלי הסקייל ברובלוקס סטודיו
מודל התלת מימד לדלת שלנו

זמן לקצת אקשן. בשלב זה נבנה את הדלת שתופיע במשחק שלנו, ונוכל לעבור דרכה רק במידהו יהיה לנו את המפתח המתאים שניצור בהמשך. כדי ליצור דלת, נלחץ ברובלוקס סטודיו על "Part" בסרגל העליון תחת הקטגוריה "Surface". יתכן שאותו כפתור יופיע לכם גם תחת הקטגוריה Home – זה לא משנה. בשלב זה אמורה להופיע לכם לבנה קטנה במשחק שבניתם – אובייקט תלת מימד בסיסי אותו אנחנו נהפוך לדלת שלנו. בכל פעם שנרצה לבנות מודל תלת מימד חדש ולהוסיף אותו למשחק שלנו, נלחץ על כפתור ה "Part" שמאפשר לנו לעצב אובייקט תלת מימד משלנו. את הלבנה הבסיסית אנחנו יכולים להגדיל, להקטין, להרים, ולשנות לכל דבר: במדריך זה אנחנו הופכים אותו לדלת, ובשלב מאוחר יותר נכין בעזרתו גם את מפתח הכניסה שלנו.

אחרי שיצרנו את בלוק התלת מימד שלנו, אנחנו צריכים לגרום לו להראות כמו דלת. כדי לעשות את זה, נשתמש באפשרות Scale שנמצאת בתפריט העליון של הרובלוקס סטודיו תחת הקטגוריה Surface .

בעזרת כלי זה, נוכל להגדיל את הבלוק בכל המימדים: לגובה ולרוחב – וזה בדיוק מה שנעשה. נגדיל את המודל תלת מימד שלנו שיראה כמו דלת למימדים המתאימים. אתם מוזמנים לשחק עם זה עד שיוצא לכם משהו שנראה כמו דלת.

בשלב הבא נגדיר לדלת שלנו את הצבע. נשנה אותה לצבע חום, צבע שיותר מזכיר דלת מהצבע האפור שמגיע כברירת מחדל. כדי לשנות את הצבע, נלחץ על הדלת שלנו ונשנה את המאפיין "Color" שנמצא בחלק התחתון השמאלי של המסך. עד כה, הדלת שלכם אמורה להראות בדומה לתמונה בצד שמאל.

הדלת שלנו מוכנה! אתם יכולים לנסות ולהתחיל את המשחק ע"י לחיצה על הכפתור Play, ולראות איך אתם נתקעים בדלת כשאתם מנסים לעבור דרכה. חכו שנבנה את כרטיס המעבר שלנו..

יצירת מודל תלת מימד לכרטיס מפתח

מודל התלת מימד לכרטיס הכניסה

באופן דומה לדרך בה יצרנו את הדלת, ניצור גם את הכרטיס מפתח לדלת. תחילה נבחר את הכלי "Part" בחלק העליון של סרגל הכלים ברובלוקס סטודיו, ונשנה את הגודל של האובייקט שלנו כך שיתאים לדמות שלנו ויראה כמו כרטיס שהדמות שלנו יכולה להחזיק ביד. במקרה הזה אנחנו רוצים להשטיח לגמרי את האובייקט על מנת שיראה דק כמו כרטיס, וגם שיהיה קטן וקומפקטי. מבחינת צבע, כמו מקודם – לפי הטעם האישי שלכם, אני בחרתי לבן ומינימליסטי. בנוסף, נשנה לו את המרקם לחלק ע"י לחיצה על הכפתור Surface בסרגל העליון של רובלוקס סטודיו (תחת הקטגוריה Model) ואז לחיצה על האפשרות Smooth.

אחרי שיצרנו את כרטיס הכניסה, נשנה לו את השם ל- Handle. שימו לב!! אם אתם לא משנים לו את השם בדיוק לשם כמו שכתבתי, הדמות שלכם לא תוכל להחזיק אותו. השם של החפץ חייב להיות בדיוק כמו שנכתב, עם האות הגדולה, אחרת זה לא יעבוד. כדי לשנות את השם של המודל שלנו, בדומה לאיך ששינינו את הצבע – נעדכן את המאפיין "Name" ונכתוב "Handle" במקום ברירת המחדל – "Part".

עד שלב זה אמורים להיות לכם 2 מודלים במשחק: דלת וכרטיס כניסה. בעזרת הכרטיס כניסה שיצרנו, נוכל להכנס בהמשך דרך הדלת.

הוספת כרטיס המפתח לדמות בתחילת המשחק

חלון האקספלורר ברובלוקס סטודיו

כעת המטרה לגרום לדמות שלנו להחזיק את כרטיס הכניסה כשמתחילים את המשחק. כדי לעשות את זה, נלחץ קליק ימני על "StarterPack" בחלון "Explorer" כמתואר בתמונה. בחלון שנפתח נלחץ על Insert Object –> Tool. בדומה לדרך בה שינינו את השם של כרטיס הכניסה שלנו, נשנה את השם של האובייקט החדש שיצרנו ל- "Keycard". חלון האקפסלורר שלכם עד כה אמור להיות דומה למה שמתואר בתמונה משמאל. זה מה שיאפשר לנו בעצם לשאת או להוריד את החפץ החדש שיצרנו (הכרטיס). כעת, בחלון האקספלורר (אותו חלון שעבדנו איתו בשלב זה), נגרור את האובייקט Handle שיצרנו ל- Keycard שיצרנו בשלב הזה. הם אמורים להופיע אחת מתחת לשני, בדיוק כפי שמתואר בתמונה בצד שמאל.

אחרי שלב זה, כשתכנסו למשחק ע"י לחיצה על הכפתור Play, תוכל לראות אפשרות חדשה להשתמש בחפץ שיצרנו! אתם מקבלים אותו ישירות בתחילת המשחק, והשימוש בחפץ פשוט מאוד – לחיצה על המקש "1" במקלדת כדי לשים אותו, ולחיצה חוזרת כדי להחזיר אותו לתיק. אפשר כמובן גם ללחוץ עם העכבר על הריבוע של החפץ. שימו לב שהכרטיס שלנו עדיין לא מאפשר לנו להכנס בדלת שיצרנו, בשביל זה נצטרך להוסיף שורות קוד ולתכנת את זה.

במידה והדמות שלכם נתקעת כשאתם שמים את החפץ, יתכן שתצטרכו להתאים אותו לדמות באמצעות התוסף Tool Grip Editor, תוסף לרובלוקס סטודיו שמאפשר לכם לקבוע איך הדמות שלכם תחזיק את החפץ.

תכנות כניסה לדלת באמצעות הכרטיס

פונקציית כניסה לדלת עם הכרטיס
עוברים דרך הדלת!

נתחיל בלהוסיף סקיפט חדש לאובייקט הדלת שלנו. כדי לעשות את זה, נלחץ קליק ימני על הדלת ואז Insert Object –> Script. סקריפטים מאפשרים לנו לכתוב קוד ולוגיקה על האובייקטים, ז"א שכל הצד שהוא פחות ויזואלי אלא יותר מתוחכם – יהיה דרך הקוד. אם עשיתם הכל נכון, השורה הבאה אמורה להופיע לכם על המסך:

print("Hello world!")

אנחנו לא צריכים אותה – לכן אפשר למחוק אותה. השורה הזאת היא שורת ברירת מחדל שמדפיסה טקסט ללוג של הרובלוקס סטודיו – לא רלוונטי לנו כרגע.

במקום השורה נכתוב את הקוד הבא:

script.Parent.Touched:Connect(function(hit)
  if hit.Parent.Name == "Keycard" then
  script.Parent.CanCollide = false
  script.Parent.Transparency = 0.5
  wait(2)
  script.Parent.CanCollide = true
  script.Parent.Transparency = 0
  end
end)

הסבר

בקטע קוד הנ"ל אנחנו בעצם מגדירים פונקציה מאירוע ברובלוקס: אירוע הנגיעה. כאשר משהו מתנגש בדלת, כל דבר, הפונקציה נקראת. hit הוא בעצם משתנה שמכיל את המידע של החפץ שפגע בדלת – במקרה שלנו – המפתח. הקוד בעצם בודק אם השם של החפץ שפגע בדלת הוא Keycard – השם שהבאנו לכרטיס שלנו. אם התנאי מתקיים – אנחנו משנים 2 מאפיינים לדלת דרך הקוד:

CanCollide – מאפיין שכאשר הערך שלו הוא true ניתן להתנגש באובייקט, או false במידה ולא ניתן להתנגש באובייקט. בקוד אנחנו מגדירים אותו כ false כדי להפוך את הדלת שלנו לאובייקט שאפשר לעבור דרכו, רק במידה ויש ברשותנו מפתח.

Transparency – שקיפות – מטעמי עיצוב אנחנו גם משנים את השקיפות של הדלת לחצי, הכוונה כאן היא שהדלת תהפוך לחצי שקופה – סוג של סימן שהצלחנו לעבור דרך הדלת. זה יראה מוזר אם אנחנו מצליחים לעבור דרך דלת אטומה – השקיפות נותנת לה סוג של תחושה שהמעבר מאופשר.

wait(2) – הסקריפט מחכה 2 שניות ואז ממשיך לקטע קוד הבא. בחלק השני של הקוד, אחרי 2 שניות, אנחנו מחזירים את המאפיינים שהיו לדלת – ז"א לא מאפשרים מעבר דרכה (על ידי הגדרת המאפיין CanCollide ל- true), ומשנים את השקיפות שלה ל-0, כך שלא תהיה שקופה בכלל, כמו שהייתה לפני.

מה שאני אוהב במדריך הזה הוא שאנחנו עוברים כאן על המון אפשרויות ברובלוקס סטודיו:

  1. עיצוב מודלים בתלת מימד
  2. היכרות עם חפצים ואיך ניתן להביא לשחקן חפץ בתחילת המשחק
  3. פלאגינים
  4. חלון האקספלורר
  5. תכנות בשפת Lua

אם יש לכם שאלות או שאתם צריכים עזרה, אתם מוזמנים להרשם לחוג הרובלוקס שאנחנו מציעים, כמו כן נשמח לענות על שאלות -אפשר לכתוב לנו כאן בתגובות ונשמח לענות.

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *