סקראץ' – מדריך הרשמה, פרויקט חדש ודמויות

מסך הסקראץ'
כללי

סקראץ' – מדריך הרשמה, פרויקט חדש ודמויות

סקראץ' בקצרה

סקראץ' היא שפת תכנות חינמית וקהילה ברשת בה אנחנו יכולים ליצור סיפורים אינרקטיבים משלנו, משחקים ואנימציות. התכנות בסקראץ' מבוסס בלוקים, ומכוון בעיקר לילדים בגילאי 8-16 ככלי לימודי לתכנות. משתמשים באתר יכולים ליצור פרוייקטים דרך הדפדפן באמצעות ממשק בלוקים.

כניסה לאתר והרשמה

על מנת להתחיל, נכנס תחילה לאתר הרשמי של סקראץ'. לאחר שנכנסנו, נוכל לראות בתפריט העליון את כפתורי ה"כניסה" וה"הרשמה" – במידה ואין לכם משתמש באתר של סקראץ' – כל מה שעליכם לעשות הוא למלא את טופס ההרשמה – ובמידה ויש לכם משתמש – להתחבר עם כפתור הכניסה.

התחברנו! המסך העליון שלכם צריך להיראות דומה לתמונה הבאה:

משתמש מחובר בסקראץ'

בחלק העליון הימני – שם המשתמש איתו אתם מחוברים. משם תוכלו לגשת לפרוייקטים שלכם על ידי לחיצה על שם המשתמש ואז "הדברים שלי".

יצירת פרוייקט סקראץ' חדש

עכשיו הזמן ליצור את הפרוייקט הראשון שלנו. נלחץ על הכפתור "צור" שנמצא בצד שמאל למעלה (כמתואר בתמונה). הפרוייקט שלנו נוצר! מסך הפרוייקט לפנינו. במידה והעמוד שלכם באנגלית – ניתן להחליף אותו לעברית על ידי לחיצה על הגלובוס בצד שמאל למעלה ואז על השפה שאתם רוצים. במדריך זה נעבור עם עברית כמובן..

שינוי שפה בסקראץ'

מסך הפרוייקט בסקראץ'

אחרי שפתחנו פרוייקט חדש והגדרנו את השפה של העמוד לעברית, זה הזמן להוסיף דמויות לפרוייקט שלנו. כמו שאתם רואים, במסך מופיעה דמות חתול – היא דמות ברירת מחדל שנוספת לנו כשאנחנו פותחים פרוייקט סקראץ' חדש. תוכלו למחוק אותה או לחלופין להשתמש בה להמשך האנימציה שלכם. מסך הפרוייקט מורכב מכמה חלקים:

מסך הפרוייקט בסקראץ'

המלבן הירוק המסומן בתמונה הוא החלק בו אנחנו רואים את חלון האינמציה שלנו, את הדמויות שהוספנו עד כה, והמאפיינים של כל דמות. כדי להוסיף דמות, נוכל ללחוץ על הסמל של החתול עם הפלוס (שנמצא בצד שמאל למטה). מסך זה יוביל אותנו לעמוד בחירת הדמויות, שם נוכל לבחור דמות כדי להוסיף לפרוייקט שלנו. באופן דומה, נוכל ללחוץ על הסמל שלידו; אייקוןתמונה עם פלוס, כדי להוסיף רקע. כל דמות שנוסיף במסך זה, תהיה עם מאפיינים ופקודות משלה, וניתן למחוק דמות בכל עת על ידי לחיצה על סמל הפח שנמצא ליד כל דמות. אפשרויות נוספות הן הסתרת הדמות, שינוי הגודל שלה, הכיוון (בזווית), מיקום במסך, ואפילו את השם שלה!

המלבן הצהוב הוא כל הלבנים (הפקודות) שאנחנו יכולים להשתמש בפרוייקט כדי לגרום לדברים לקרות. הפקודות מחולקות לקטגוריות שונות:

  • תנועה (העיגול הכחול) – פקודות תכנות המאפשרות לדמות שלכם לזוז, להסתובב, לקפוץ, וכל מה שקשור לתנועה באנימציה.
  • מראה (העיגול הסגול) – פקודות המאפשרות לדמות שלכם להגיד טקסט שתבחרו (בטקסט, לא בקול), לשנות את המראה של הדמות (תלבושות), שינוי רקע, שינוי וקביעת גודל הדמות וגם אפקטים מיוחדים.
  • צלילים (העיגול הורוד) – פקודות המאפשרות לכם לנגן צלילים ולקבוע את העוצמה שלהם.
  • אירועים (העיגול הצהוב) – חלק חשוב מאוד, הרבה נוטים לשכוח להוסיף את הלבנה של "כאשר לוחצים על הדגל" לפני שמוסיפים פקודות נוספות, בעזרת אירועים אנחנו בעצם אומרים לדמות שלנו מתי לבצע את הפעולות.
  • בקרה (העיגול הכתום) – פקודות המאפשרות לנו להגדיר האם לחזור על פעולות אחרות שכבר הוספנו, כמה פעמים, להוסיף תנאים ולוגיקה.
  • חיישנים (העיגול הכחול) – פקודות חכמות שיודעות לזהות התנהגות מסויימת, למשל האם הדמות נגעה בסמן העכבר, בצבע מסוים, לשאול שאלות ולקבל תשובות, לבדוק אם מקשים במקלדת נלחצו, לשנות את מיקום העכבר ופקודות נוספות.
  • מפעילים (העיגול הירוק) – פקודות המאפשרות לנו לעשות פעולות חשבוניות.
  • משתנים (העיגול הכתום) – מאפשר לנו להגדיר משתנים המכילים ערכים מסויימים.
  • הלבנים שלי (עיגול בורדו) – מאפשר לנו להגדיר תהליכים של פעולות – בניגוד למשתנים, כאן תוכלו לכתוב סקריפטים מבלי לדעת או לחשוב על הפרטים של מה הסקריפט עושה. זה עוזר לנו למנוע שכפולים בקוד סקראץ' שלנו ולהגיד תהליכים שחוזרים על עצמם.

הסבר מעמיק ותרגול ניתן להשיג בחוג הסקראץ' שאנחנו מעבירים.

המלבן האדום הוא המסך אליו נגרור את כל הלבנים (הפקודות) בהם אנחנו רוצים להשתמש. כל הלוגיקה, סדר הפעולות, והפעולות עצמן בהן נשתמש יופיעו (אחרי שנגרור אותם בעזרת העכבר) באיזור המלבן האדום. שימו לב שלכל דמות יש קוד בלוקים משלה, לכן במעבר בין דמויות תראו בלוקים שונים!

עד כאן הסבר כללי על התחלת עבודה עם סביבת העבודה של סקראץ'. השפה הזאת פשוט מעולה לילדים ולפיתוח החשיבה – ואנחנו ממליצים בחום להיות יצירתיים ולנסות ליצור עולם משלכם באמצעות סקראץ'.

אם יש לכם שאלות, נשמח לענות בתגובות – בהצלחה!

תגובות

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *